PBS school

Positieve benadering

Het team van De Nieuwe Wiel gelooft in het belonen van positief gedrag. Wij zijn dan ook een PBS-school en dit staat voor Positive Behavior Support. Het is een schoolbrede aanpak die gericht is op het versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag.

Wij behalen goede resultaten met PBS en ervaren een gezellige, positieve sfeer op school. We geven kinderen bewust complimenten en stimuleren goed gedrag.

Vier kernwaarden

Wij bieden duidelijke regels, maken afspraken en sturen bij waar nodig. We hanteren daarbij de kernwaarden die op school centraal staan. Onze vier kernwaarden zijn:

• Veiligheid
  • Plezier
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Elke week oefenen we één van de afspraken. Dit doen we door er met elkaar over te praten, een toneelstukje, een stelling, of een creatieve opdracht. Wanneer we goed gedrag zien benoemen we dit en de kinderen kunnen ook een fiche ontvangen. Deze fiches worden in onze piekenbuis gestopt. Wanneer de piekenbuis vol is vieren we dit. De kinderen bedenken samen met de leerkracht wat de beloning kan zijn.

Onze afspraken zijn:

• We lopen rustig door de school
  • We praten met zachte stem
  • We houden handen en voeten bij onszelf

Plezier

• We geven complimenten aan elkaar
  • We spelen en delen samen
  • We genieten van elke dag

Verantwoordelijkheid

• We zijn stil als dat nodig is
  • We ruimen onze spullen netjes op
  • We werken netjes en rustig